Kosmetyki stosujemy każdego dnia. Często, aby zaoszczędzić, kupujemy je również na wyprzedażach.

Jednak niska cena kosmetyków potrafi skutecznie odwrócić naszą uwagę od daty ważności. A to duży błąd.

Kosmetyki, tak jak i inne produkty, tracą swoją ważność. Zawarte w nich konserwanty też po jakimś czasie przestają działać, co w konsekwencji prowadzi do tego, że kosmetyk nie nadaje się do użycia.

Dlatego kupując produkty „na promocji” zwróćmy uwagę przede wszystkim na termin przydatności. Jeśli nie możemy jej dostrzec, bo się np. starła, lepiej zrezygnujmy.

A kiedy mija żywotność produktu?

Sprawa może wydawać się trochę skomplikowana, bo na opakowaniu jest data produkcji oraz data ważności. Ale tak naprawdę produkt traci swoją żywotność od momentu otwarcia opakowania. Podpowiada nam to rysunek otwartego słoiczka, na którym jest umieszczony symbol np. 6M – oznacza to, że produkt może być używany przez 6 miesięcy od daty jego otwarcia.

Warto pamiętać  o tym, że kosmetyki psują się nie tylko wtedy, gdy mija termin ich ważności. Bardzo ważne jest, aby nie zostawiać kosmetyków na słońcu ani też w zbyt wilgotnym miejscu. Co prawda  w skład kosmetyków wchodzą konserwanty mające chronić produkt przed bakteriami oraz  działaniem światła i ciepła, ale nie  gwarantują one jednak, że kosmetyk jest dobry do użycia aż do podanej na opakowaniu daty ważności.

Dlatego pamiętajmy produkt nie nadaje się do użytku, gdy:

– na powierzchni kremu pojawi się żółta lub szarawa warstwa świadcząca
o rozpoczętym procesie –jełczenia,

– lakier do paznokci się rozwarstwi, a cienie do powiek popękają,

– kruszy się tusz i powstają grudki

Kosmetyki nie lubią wspomnianej już wilgoci. Dlatego balsamy i kremy do ciała najlepiej trzymać z daleka od wanny. Balsam do ciała do użytku nadaje się od 6 do 12 miesięcy. Krem do twarzy można stosować od 3 do 6 miesięcy, a mleczka oczyszczającego można używać przez pół roku. Szampon na wannie może postać rok. Później myjąc włosy przeterminowanym szamponem, ryzykujemy podrażnieniem skóry głowy.

 

Fot. : pixabay.com