Szklanka wody z cytryną to prosty sposób na piękna cerę, lepsze samopoczucie i odporność. Bo cytryna to źródło wielu witamin i minerałów, w tym witaminy C, potasu czy żelaza i magnezu. A jakie jeszcze pozytywne właściwości ma mikstura z cytryny. Na to pytanie “Socjolożce na Zakupach”odpowie dietetyk Ewa Dmochowska-Lipka z Vitaline, Poradni Dietetycznej w Łomży.

Niestety na temat picia wody z cytryną panuje wiele nieprawdziwych opinii. Dlatego warto sprawdzić, co jest prawdą, a co mitem.

Socjolożka na Zakupach: Dlaczego warto pić wodę z cytryną?Jakie są jej właściwości, skład?

Vitaline. Poradnia Dietetyczna: Picie wody z cytryną niesie za sobą szereg korzyści dla naszego zdrowia – między innymi pozytywnie wpływa na pracę przewodu pokarmowego – osoby, które regularnie sięgają po ten napój, chwalą go za łagodzenie objawów zgagi oraz przeciwdziałanie zaparciom. Sok z cytryny ma właściwości stymulujące produkcję żółci przez wątrobę, co ułatwia trawienie tłuszczy znajdujących się w pożywieniu. Dzięki zawartości olejków eterycznych, wypita po posiłku woda z cytryną odświeża oddech i pomaga łagodzić stany zapalne dziąseł. Już sam widok i zapach cytryny dodaje energii, poprawia samopoczucie, oraz zmniejsza objawy stresu. Ponadto woda z cytryną wzmacnia układ odpornościowy – cytryna jest źródłem kwasu askorbinowego, który działa wzmacniająco na organizm oraz stanowi mocną barierę przeciwko wirusom i bakteriom. Woda z cytryną doskonale nawadnia organizm – działa pod tym względem lepiej niż czysta woda, ponieważ zawiera znacznie więcej elektrolitów.

Socjolożka na Zakupach: Jak ją przygotować? Czy dozwolone są dodatki, jakie?

Vitaline. Poradnia Dietetyczna: Przygotowanie napoju jest banalnie proste – do szklanki wody należy dodać sok z cytryny i wymieszać. Ilość soku zależy od naszych preferencji – sok wyciśnięty z połówki cytryny pozwala pokryć dzienne zapotrzebowanie na witaminę C w 20 procentach.

Kiedy pić wodę z cytryną? Wtedy, kiedy mamy na nią ochotę! Rano pobudzi nas bardziej niż kawa, przed posiłkiem – zmniejszy apetyt, do posiłku – zwiększy przyswajanie żelaza, wieczorem – zadba o kondycję naszych nerek. Warto jednak pamiętać, że częste picie tego kwaśnego napoju może pogorszyć kondycję szkliwa na zębach. Z tego powodu warto przepłukać jamę ustną czystą wodą, a także unikać mycia zębów bezpośrednio po wypiciu wody z cytryną.

Kontrowersje budzi idealna temperatura cytrynowego napoju. Można użyć wody ciepłej lub zimnej – najważniejsze, żeby nie dodawać soku do bardzo gorącej wody, ponieważ straci on większość swoich cennych właściwości. Z kolei bardzo zimna woda wypita na pusty żołądek może podrażnić śluzówkę przewodu pokarmowego.

Kwaśny smak mikstury urozmaicić możemy dodatkami, takimi jak np. miód, liście świeżej mięty, plasterki ogórka, cynamon, imbir, goździki czy dodatek odrobiny pieprzu cayenne i syropu klonowego. Dodając szczyptę stewii – otrzymamy pyszną lemoniadę bez zbędnych kalorii a dodając nieco soli kuchennej, stworzymy naturalny napój elektrolitowy idealny na upały. Eksperymentować można na wiele sposobów, a wszystko zależy od indywidualnych preferencji.

Socjolożka na Zakupach: Czy woda z cytryną pomaga pozbyć się kamieni nerkowych?

Vitaline. Poradnia Dietetyczna: Kwas cytrynowy zawarty w soku z cytryny zapobiega wiązaniu się wapnia i zmniejsza ryzyko powstawania nierozpuszczalnych kamieni nerkowych. Badania naukowe wykazują również, że kwas cytrynowy nie tylko zapobiega powstawaniu kamieni, ale pomaga w leczeniu tych istniejących. Picie wody z cytryną jest więc zalecane w przypadku problemów z kamicą nerkową i dną moczanową.

Socjolożka na Zakupach: Czy woda z cytryną pomaga pozbyć się zbędnych kilogramów?

Vitaline. Poradnia Dietetyczna: Faktem jest, że picie wody z cytryną wspomaga odchudzanie. Dzięki dużej zawartości składników o charakterze kwasowym, które spowalniają wchłanianie węglowodanów, sok z cytryny obniża indeks glikemiczny pożywienia, co sprzyja utrzymaniu właściwej masy ciała. Jeśli do wody z sokiem z cytryny dodamy również startą skórkę z cytryny, dostarczymy organizmowi pektyn, które pęcznieją w żołądku i zwiększają uczucie sytości. Wypicie szklanki wody z cytryną przed posiłkiem częściowo wypełnia żołądek przez co zjedzona przez nas porcja prawdopodobnie będzie mniejsza.

Wbrew powszechnej opinii cytrynowa mikstura w żaden sposób niestety nie wpływa na zdolność spalania tłuszczu w organizmie. Nie zastąpi więc prawidłowej diety i regularnej aktywności fizycznej.

Socjolożka na Zakupach: Czy woda z cytryną wspomaga oczyszczanie organizmu z toksyn?

Vitaline. Poradnia Dietetyczna: Woda z cytryną jest naturalnym środkiem moczopędnym – stymulując pracę nerek przyspiesza więc usuwanie z organizmu nadmiaru płynów i szkodliwych produktów ubocznych przemiany materii. Dodatkowo regularne picie wody z sokiem z cytryny zapobiega zaparciom.

Socjolożka na Zakupach: Czy woda z cytryną poprawia pamięć i koncentrację?

Vitaline. Poradnia Dietetyczna: Mitem jest, że „woda z cytryną poprawia inteligencję”. Nawodniony organizm po prostu lepiej funkcjonuje – poprawia się poziom koncentracji i skupienia, jednak nie wpływa na nasze IQ.

Socjolożka na Zakupach: Czy picie wody z sokiem z cytryny może być korzystne dla cery naczyniowej?

Vitaline. Poradnia Dietetyczna: Naczynia krwionośne osób posiadających cerę naczynkową są szczególnie delikatne i wrażliwe. Zawarta w cytrynie rutyna wzmacnia i uszczelnia naczynia włosowate, chroniąc je przed uszkodzeniami. Dodatkowo witamina C, działająca jako silny przeciwutleniacz, chroni skórę przed procesami starzenia i ogranicza niekorzystne działanie czynników środowiskowych, np. promieniowania UV. Jest również niezbędna do produkcji kolagenu, odpowiedzialnego za napięcie i elastyczność skóry. Picie wody z sokiem z cytryny może być zatem korzystne dla osób chcących zadbać o kondycję naczyń krwionośnych.

Socjolożka na Zakupach: Dziękuję za rozmowę.

Ewa Dmochowska- Lipka jest absolwentką studiów magisterskich Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku na kierunku Dietetyka. Doświadczenie zawodowe zdobywała w trakcie studiów, odbywając praktyki w łomżyńskich i białostockich placówkach Ochrony Zdrowia i oświatowych. Posiada Certyfikaty ukończenia kursów m. in.: Dietetyka Sportowa, Dietetyka w kosmetologii. W centrum jej zainteresowań leży również żywienie w chorobach tarczycy.

Fot. Ewa Dmochowska-Lipka / pixabay.com